Achizitii numismatice [4]

Colectia de banuti creste incet si sigur. Am adaugat cateva exemplare importante asta vara, cand am primit un mic pachetel, de la 2000 km distanta, de la Sorina 🙂

(alaturi si de o mica atentie legata de pasiunea ei – abtibilduri pentru unghii). Si acum numeroase multumiri si pupici :*

achizitii numismatice

Cu aceasta ocazie, m-am apropiat mai mult de completarea „lotului” de forinti 😀 , monedele Ungariei. Imi lipsesc monedele de 5 si 200 forinti. Monedele de 1 si 2 forinti au fost scoase din circulatie din martie 2008, dar pe acestea le aveam deja de mult timp.

forint

De asemenea, am primit si prima bancnota din CHINA!! 10 yuan din 2005, ilustrandu-l pe Mao Zedong (1893 – 1976), privit in China ca un important strateg politic, mare conducator al armatei si salvator al natiunii. Acesta a fost un celebru revolutionar chinez, sub conducerea caruia Partidul Comunist Chinez a preluat, in 1949, conducerea in China, proclamand Republica Populara Chineza.

Cateva dintre efectele pozitive ale conducerii lui Mao in China au fost: promovarea femeii in societate, cresterea semnificativa a sperantei de viata, abolirea somajului si inflatiei, dublarea numarului de elevi, asigurarea unei locuinte tuturor imbunatatirea accesului la serviciile sanitare. Mai multe detalii, atat pozitive, cat si negative, cititi aici.

china

Mai apoi, am primit si gasit si alte monede de adaugat alaturi de cele mai sus.

Una dintre cele mai dragi exemplare detinute a devenit o moneda de 50 centi din Hong Kong.

50 cents hong kong

Moneda de 50 centi a fost pentru prima oara introdusa in Hong Kong in anul 1866. Cea pe care am primit-o eu de curand si pe care am alaturat-o colectiei mele este mult mai recenta si dateaza din 1997.

Pe aversul monedei este ilustrata o floare de bauhinia (un gen de plante din familia Fabaceae, ordinul Fabales), floarea unui copac numit popular „copacul-orhidee„. Acest copac este originar din Hong Kong si a fost descoperit in 1880 de catre un misionar francez. Poate ajunge la inaltimi de 6-12 metri si infloreste din noiembrie pana in martie. A devenit, din 1965, emblema Hong Kongului si nu se gaseste doar pe monezile acestuia, ci si pe steag.

Reversul monedei cuprinde valoarea acesteia, scrisa in limba engleza si in chineza.

Designerul monedei este Joseph Yam.

Din Serbia am dobandit o moneda de 5 dinari, din 2008.

5 dinari

Dinarul sarbesc a fost pus in circulatie pentru prima oara in 1214, iar denumirea mea sa deriva din numele vechii monede romane denarius.

Aversul monedei de 5 dinari ne arata stema Serbiei, votata de parlamentul de la Belgrad pe 17 august 2004. Aceasta este una si aceeasi cu fosta stema a Dinastiei Obrenovic, adoptata pentru prima oara in 1882. Contine un vultur cu doua capete, al carui corp este despartit in sferturi de catre crucea ortodoxa. In careurile formate de bratele crucii este inscrisa litera chirilica C (s) de la sloganul „Samo Sloga Srbina Spasava” (Numai unitatea ii salveaza pe sarbi). Pe fundal regasim capa de hermina folosita odinioara de totii regii batranului continent.

Reversul infatiseaza Manastirea Krusedol, o veche manastire ortodoxa din nordul Serbiei, provincia Voivodina, in muntii din Fruska Gora. Aceasta este una dintre ctitoriile ultimei familii domnesti din regiunea sarbeasca Srem – familia Brankovic, fiind zidita intre 1509 – 1516. In anul 1990, Manastirea a fost declarata Monument Cultural de Importanta Exceptionala, fiind protejata in prezent de Republica Sarba. (Detalii aici.)

(Sursa foto: http://www.crestinortodox.ro)

Si cam atat deocamdata… alte achizitii, intr-un nou articol, curand 🙂

21 de gânduri despre „Achizitii numismatice [4]

  1. frumoasa colectie…
    felicitari…
    si eu am niste piese… dar nu sunt as ade ordonate si ingrijite ca ale tale…
    mi-ar place sa-ti pot oferi, cateva monede americane…

  2. Nu stiu daca ti-am zis, insa am si eu, partial, aceasta pasiune. Toti prietenii mei analizeaza bine monezile de 2 euro inainte de a le cheltui. Cine stie daca nu cumva sunt editie limitata si daca Miana le are… 🙂 Eu colectionez, deci, monede de euro. Categoriile sunt 2: tarile din zona euro, dar si monezile de 2, editii limitate. Wikipedia e de mare ajutor pentru a vedea cat mai am de adunat.

    Am cateva piese din Elvetia, Croatia, Brazilia si USA, dar interesul meu e indreptat catre cealalta colectie.

    Succes!

    Miana

    • Multumesc! Nu mi-ai mai spus de colectia ta 🙂 Ma bucur sa aflu ca mai avem o pasiune in comun.
      Si eu colectionez monede euro, aceleasi categorii ca si tine. Din pacate, monede de 2 euro am doar cateva, pentru ca adesea le dau deoparte prin buzunare, prin geanta, cu gandul de a le pune ulterior in colectie… dar mai apoi uit si dand de ele, la nevoie sau din greseala, le dau mai departe pe la magazine si unde mai este cazul. Oricum cea mai importanta pentru mine era moneda de 2 euro editie limitata cu Jocurile Olimpice de la Torino, din 2006, caci atunci a castigat Evgeni Plushenko medalia de aur la patinaj :D… si pe aceasta o am! Am pus-o in colectie de cum am gasit-o.
      Voi face un articol special si cu monedele euro.
      Succes si tie la colectionat! Pupici

  3. Frumoasa colectia ta, am si eu multi banuti si bancnote si undeva pe blog cred ca intr-o editie a jocului „Miercurea fara cuvinte” am fotografiat o gramada de bancnote!
    Imbratisari! )

  4. Deci băi, serios. Dă-mi adresa din Italia și îți promit solemn că săpt asta pun pachetul la poștă 😀 Am mai mult timp și acum pot ajunge și eu la poștă 😀 De data asta chiar îmi fac timp să ajung. Mi-e mai mare rușinea că te amăgesc cu pachetul ăla de nu știu cât timp 😀

Thanks for leaving a comment! They make my day :)