Tehnici de invatare

Cand eram la liceu, au venit niste distribuitori de carti sa ne prezinte si sa ne convinga sa cumparamTehnici de superinvatare – cum sa inveti foarte repede si foarte bine. Cu bacul aproape, cu asa carte ieftina, 12 ron, cu asa mari „secrete” de descoperit, evident ca si-au atins scopul si mai bine de jumatate din colegi au scos portofelul la inaintare😆 .

Am citit-o printre randuri, na, sa aflu secretele cat mai repede si la fel de repede sa le pun in aplicare. Este mult bla-bla-bla, dar se desprind totusi cateva idei destul de interesante si utile, zic eu, mai ales acum ca se apropie iar examenele. Asadar:

Nu astepta sa iti vina cheful sa inveti, ca poti sa astepti mult si bine! Cel mai bine este sa te apuci imediat de treaba, fara sa mai amani. Nu trebuie sa te „incalzesti”  in vreun fel, cea mai buna incalzire se face apucandu-te imediat de lucru.

Planifica-ti timpul. Daca ai la dispozitie 50 minute si nu ti-ai facut o planificare, vei pierde 10 minute ca sa te hotarasti ce vei face in celelalte.

Inainte de a incepe o sedinta de invatare, trebuie sa creezi o stare de maxima receptivitate. Fa cateva minute de relaxare fizica si pishica, pregatind astfel mintea pentru o invatare eficienta.

Este indicat sa iti formezi deprinderea de a invata in acelasi loc si la ore fixe. Prin conditionare, respectand locul si ora, starea de spirit corespunzatoare se va instala automat cand te asezi la masa. Fa ordine pe masa de lucru – dezordinea contribuie la distragerea atentiei. Materialele folosite in timpul invatarii, carti, caiete, pixuri, trebuie puse la indemana de la inceput. Cautarea lor in timpul lucrului duce la dispersia atentiei si pierdere de vreme.

Mirosul este simtul cu cel mai mare impact asupra mintii. Stie oricine ca nu se poate invata intr-o camera unde miroase urat. Cand inveti, pune pe masa o farfurioara cu apa in care ai turnat cateva picaturi dintr-o esenta naturala placut mirositoare – lavanda si lamaia genereaza calm si armonie; vanilia, coriandrul si tamaia favorizeaza concentrarea si activitatea intelectuala; orhideea si ambra favorizeaza starea de interiorizare si de reculegere.

O influenta mare asupra concentrarii o are si pozitia corpului atunci cand inveti. S-a dovedit ca invatarea in fotoliu sau in pat nu este eficienta (patul induce somnolenta).

Alfred Tomatis spunea ca urechea nu este facuta numai pentru auz, ci are, in plus, rolul de a energiza creierul. Muzica are un rol foarte important in invatare, putand spori receptivitatea si capacitatea de concentrare, eliminand stresul. Cand inveti, este bine sa asculti o muzica cu ritm lent, constant, monoton, in surdina. Nu folosi muzica vocala, o sa te gasesti cantand la unison cu artistul din boxe, in loc sa citesti cursurileO lista cu melodii recomandate include Concertul in sol minor pentru flaut si coarde al lui Bach, Concertul pentru vioara si orchestra in Re major, op. 61 a lui Beethoven, Preludiu sarabanda din concertul nr.8 in Mi Minor al lui Corelli, Water music de Handel, Concertul nr. 1 in do major pentru vioara si coarde a lui Haydn, Simfoniile Haffner si Praga a lui Mozart, Largo din Iarna lui Vivaldi (merita!), Largo din Concertul in re major pentru chitara si coarde, la fel, Vivaldi. La fel de bine poti asculta si ceva mai modern, instrumental, Yann Tiersen, Enya, Gheorghe Zamfir, James Horner, Hans Zimmer, atat timp cat eviti piesele cu tempouri contrastante.

Planificarea invatarii – maximul activitatii intelectuale este intre orele 9-13, scade intre orele 13-15 si incepe sa creasca dupa circa o ora si jumatate de la masa de pranz, atingand un nou maxim intre 16-20. Memorarea este mai eficienta seara. Ceea ce se invata dupa-amiaza si seara se retine mai bine decat ceea ce se invata dimineata, somnul avand un efect de intarire si de fixare asupra informatiilor obtinute in starea de veghe.

Dupa fiecare sedinta de studiu intens (50 minute sau chiar mai putin), ia obligatoriu o pauza de 5-10 minute.Este preferabil ca sedintele de invatare sa fie distribuite in timp – „putin si des”.

Nu gandi negativ. Mintea este nelimitata in capacitatea ei de a invata, singurele limitari sunt acelea care ne-au fost impuse din exterior sau pe care ni le-am impus singuri.

„Nu fiindca lucrurile sunt grele nu avem curaj, ci, fiindca nu avem curaj, ele sunt grele”  – Seneca.

Mediteaza asupra succesului. Te va aduce in cea mai buna stare pentru a ajunge sa inveti la nivel de performanta.

Omul retine 10% din ceea ce citeste, 20% din ce aude, 30 % din ce vede, 50% din ce vede si aude in acelasi timp, 80 % din ce spune si 90 % din ce spune si face in acelasi timp. Cea mai buna metoda sa retii ce ai invatat este sa explici altora.

In cazul invatarii  „in salturi” si a memorarii fortate, in primele 3 zile, daca nu revezi cunostintele, uiti peste 80 % din ele. Pentru a preveni uitarea din primele zile, trebuie sa repeti in prima zi dupa invatare.

Depunerea unui efort voluntar, adica memorarea unui text in mod logic, bazat pe intelegere si urmand a fi redat in cuvinte proprii, e mai productiva decat memorarea lui pe de rost.

Creeza legaturi intre informatii. Atunci cand apare o informatie, creierul cauta mai intai in baza de date proprie daca o recunoaste. Daca este similara cu ceva deja cunoscut, o va lega de aceasta.

Cand ai de memorat cifre, denumiri, elemente fara legatura intre ele, incearca sa le dai o semnificatie, chiar artificiala.

Retii mai bine daca scrii in acelasi timp deoarece se pun in actiune si alte mijloace (efortul kinestezic).

Imparte materialul de invatat in unitati logice – lectii, capitole, subcapitole. Nu trebuie sa il imparti pe numar de pagini, cum ar fi „invat 2 pagini si le repet, apoi alte 2 s.a.m.d”. Astfel, se distorsioneaza structura logica. Citeste fiecare unitate o data pentru familiarizare, a doua oara pentru intelegere in profunzime. Urmeaza consolidarea finala a celor citite si presupune rasfoirea cartii in deplina cunostinta de cauza.

Extrage ideile principale, apoi detaliile importante – ele clarifica, lamuresc, intaresc, dezvolta sau ilustreaza ideea principala. Subliniaza ideile cu o alta culoare. E bine sa faci comentarii, adnotari sau note, pe masura ce parcurgi lucrarea, astfel incat sa realizezi o citire cat mai activa.

Ori de cate ori inveti, fa o redare libera, cu propriile cuvinte, simuland astfel situatia reala de recuperare de mai tarziu. Dupa cum demonstreaza experimentele facute, invatarea cu redare este de 6 ori mai eficienta decat cea fara redare.

Aspectul notitelor are un mare rol in invatare. Trebuie sa se fixeze in minte, prin prezentare logica si aranjare in pagina, astfel incat sa poti sa le revezi mintal ca pe o fotografie. Evita monotonia grafica a textului. Alterneaza textul cu scheme, grafice, sublinieri, colorari.

Atunci cand citesti sau asculti, converteste informatiile in imagini mintale realizand un film mintal. Foloseste-te de toate simturile.

Cand citesti un rand, ochii executa intre 4 si 10 miscari sacadate spre dreapta si spre stanga. Pentru a reduce numarul miscarilor de revenire a ochilor spre stanga, e suficient sa urmaresti cu creionul sau cu degetul in timp ce citesti. Acest „truc” face sa dubleze viteza de citire.

Nu poti sa citesti cu voce tare mai mult de 150 cuvinte/minut. In citirea subvocalizata (miscari mute ale buzelor) nu poti citi mai mult de 200 cuvinte/minut, iar in gand poti citi intre 300-400 cuvinte/minut. Numai daca nu rostesti in gand atunci cand citesti poti sa ajungi la peste 2000 cuvinte/minut.

Desi pare putin ciudat, daca ai la tine materialele dupa care te-ai pregatit, iti va da un sentiment de siguranta! Asta nu inseamna sa incerci sa le folosesti in timpul examenului !

Nu veni la examen cu 2 ore inainte. Starea de tensiune traita laolalta cu ceilalti e daunatoare. Nu te gandi la ce subiecte vor pica, la ce subiecte nu stapanesti, te poti descuraja.

In ziua dinaintea examenului urmator te odihnesti.

Asa ca uita de bancul: Un grup de cercetatori scriu o carte, de 300 de pagini, un compendiu de fizica cuprinzând toate cunostintele din domeniu. Se hotarasc sa faca un sondaj ca sa afle in cat timp o vor invata studentii. Merg mai intai la francezi si astia zic ca o invata în 4 luni! Apoi merg in Germania si nemtii spun ca o invata în 2 luni! Si in final ajung in Romania, intr-un camin studentesc unde toti erau beti morti! Il trezesc pe unul si il intreaba: “In cat timp reusesti sa inveti toata cartea asta?”…si studentul nostru: “Baai,  trezirea! MAINE AVEM EXAMEN!!!” 😆

Dupa examen, daca urmeaza altul, nu mai pierde timpul la discutii cu colegii, nu te mai framanta, nu mai incerca sa afli ce au facut ceilalti. Acum trebuie  sa te odihnesti, sa te recreezi si apoi sa te gandesti la urmatorul. Si sa arunci materia la care tocmai ai dat examen… nu de tot, caci va mai fi nevoie.

Bafta la examene!

11 thoughts on “Tehnici de invatare

  1. Salutare.Interesant articolul asta.Chiar as vrea sa citesc si io cartea asta.Dar pana una alta va recomand un site tare de tot pe care l-am gasit din intamplare pe net: http://www.invatareeficienta.info Aici ve-ti putea descarca un cd in format pdf gratuit imediat in calculator.L-am citit si io si mi se pare misto.Am vazut ca are in continutul sau niste tehnici tari de tot despre cum sa inveti.Bafta si succes la invatatura.

  2. Aaa da!Am vzut si eu site-ul asta.Are un design super.Si iti mai ofera si un cd moca😉.Dar apropo cum fac rost si eu de cartea asta.?

  3. Cred ca o fi tare cartea asta.Dar eu va recomand un site supertare despre invatare:www.invatareeficienta.info Acolo aveti si un cd gratuit bafta

  4. am intrat si eu pe siteul ala chiar interesant… si chiar bune tehnicile, am vazut ca materialul este facut de un psiholog… si de aceea cred ca este foarte bun.

  5. Şi aici la tine e o sinteză foarte bună, după tehnici prezentate de dr.Pavel Mureşan, prin 198..şi ceva.
    Mai contează şi mediul cromatic.

  6. Multumesc, Loryloo. Am sa fac o trimitere catre acest articol, sa il tin minte si nu numai…
    Pare destul de logic si interesant. Am sa incerc sa pun asta in practica.

    Miana

  7. Pingback: Cum inveti usor, rapid si eficient & EPSO | Retzetar de... fericire

Thanks for leaving a comment! They make my day :)

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s