O carte pe zi: Obolul visului – Marguerite Yourcenar

De fiecare data cand incep o carte scrisa de Marguerite Yourcenar, incep cu mari sperante ca va fi o lectura de neuitat. Caci asa m-a obisnuit scriitoarea franceza inca de la prima ei opera citita, Alexis sau tratat despre lupta zadarnica, o carte pe care am citit pe nerasuflate… si nu numai o data. In plus, ma cucerise deja inca de cand citisem un rand de-al sau, scris in tinerete, gasit intr-o descriere de la inceputul cartii: „Nu cred asa cum cred ei. Nu traiesc asa cum traiesc ei. Nu iubesc asa cum iubesc ei. Voi muri asa cum mor ei.”

Cu fiecare lucrare, Yourcenar isi dovedeste calitatile de una dintre cele mai mari scriitoare ale intregii lumi, calitati recunoscute prin numeroase premii si numeroase distinctii. Un stil aparte de a scrie a carui calitate ai cunoaste-o din primele pagini ale operelor sale.

Nu am simtit insa aceeasi maretie si in Obolul visului. Regret ca trebuie sa spun. M-am asteptat la mai mult. Povestile personajelor se intrepatrund in permanenta si asta face ca actiunea sa fie destul de greu de urmarit. Dar nu ar fi asta problema. Stilul insa in totalitate parca totusi nu este cel mai reusit. Ori am fost eu prea obosita cand am citit-o, ora prea tarzie si ar mai trebui sa ii acord o sansa. In orice caz, Marguerite imi ramane la suflet si voi continua cu „Piatra filosofala”, carte pentru care a primit premiul „Femina”.

„Iubirea nu poate fi cumparata: femeile care se vand nu fac in fond decat sa se inchirieze; se poate insa cumpara visul; aceasta marfa impalpabila se vinde sub numeroase infatisari.”

„Nici macar fericirea, daca fericirea ar fi fost cu putinta, n-ar fi schimbat cu nimic micimea destinului sau: aceasta micime izvora din sufletul lui.”

„Vorbele n-au putere contra surzeniei sufletului.”

3 thoughts on “O carte pe zi: Obolul visului – Marguerite Yourcenar

  1. Pingback: Dianna carte | Harvarduniversityapts

  2. Singura carte de Marguerite Yourcenar pe care am citit-o a fost ”Memoriile lui Hadrian” și mi-a plăcut enorm. Am citit cu nesaț inclusiv postfața, de unde am aflat metoda de a pătrunde în mintea unei persoane (împăratul Hadrian) prin a-i reconstitui biblioteca. Auzisem de încă o carte tradusă în lb română, dar nu știam că sunt destul de multe. Am să încep să le vânez!🙂

    • Asa sa faci! Si pe mine m-a cucerit stilul lui Marguerite inca de la prima carte citita semnata de ea (Alexis) si de atunci nu ratez nimic din operele sale ce imi cad in mana🙂

Thanks for leaving a comment! They make my day :)

