O carte pe zi: 11 minute – Paulo Coelho

Fara a fi o mare fana a scriitorului brazilian, am inceput din intamplare in urma cu doua seri sa citesc una dintre ultimele sale opere, respectiv „11 minute”. Candva, in urma cu cativa ani, mi-a fost recomandata de un prieten bun. Cu toate astea, nu regret sa o fi citit abia recent, caci cu siguranta am putut percepe unele lucruri prezentate mai bine decat as fi facut-o in trecut.

Titlul cartii, 11 minute, reprezinta, in opinia eroinei, durata medie a unei partide de „artificii pe tavan”, asadar s-ar putea deduce cu lejeritate ca randurile vor vorbi cel mai adesea despre acest subiect. Totusi cartea nu se bazeaza doar pe sex, ci pe cautarea dragostei, pe cautarea luminii noastre personale, pe autocunoastere.

Personajul central este Maria, o tanara brazilianca, dezamagita in dragoste si cu planuri marete de imbogatire si faima, care intalneste, intr-o calatorie, un strain ce ii va face o propunere. De a pleca impreuna in Elvetia. In speranta de a-si putea implini visele in acest fel, Maria accepta sa isi paraseasca tara pentru o alta, care ii va aduce singuratate, deznadejde si o viata de prostituata. Fara a-si pierde insa sufletul in lumea ieftina a barurilor de noapte, „lumina” sa personala ii va aduce in cale un pictor singuratic, dispus sa o asculte, sa o ajute, sa o iubeasca diferit de oricare alt barbat din viata sa.

Unele lucruri se pierd pentru totdeauna.

Viata este foarte rapida; ii face pe oameni sa treaca de la cer la infern in cateva secunde.

Intr-adevar, dragostea era primul lucru capabil sa schimbe total viata unei persoane de la o clipa la alta. Exista insa cealalta fata a monedei. Un al doilea lucru care face ca fiinta umana sa urmeze o cale total diferita de cea planuita: se numea disperarea. Da, poate dragostea ar fi in stare sa-l transforme pe ci­neva; disperarea opereaza insa aceasta transformare mai repede.

 Eu nu sunt un corp care are suflet, sunt un suflet care are o parte vizibila, numita corp.

Fiinta umana poate indura o saptamana de sete, doua saptamani de foame, multi ani fara acoperis, dar singuratatea nu o poate indura. E cea mai cumplita dintre toate torturile, dintre toate suferintele.

 Trebuie sa scriu despre dragoste. Trebuie sa gandesc, sa gandesc, sa scriu si iar sa scriu despre dragoste – altminteri sufletul meu nu suporta.

Daca ar fi fost barbatul care i-ar fi placut sa fie, el nu s-ar fi lasat intimidat de tacerea ei.

 Gandindu-ma cum este lumea, o zi fericita e aproape un miracol.

Viata e prea scurta – sau prea lunga – pentru ca eu sa imi permit luxul de-a mi-o trai atat de rau.

 De acum inainte, fiecare minut petrecut alaturi de el avea sa reprezinte un an de su­ferintă in viitor, din pricina a tot ce ar fi putut spune si n-a spus, din pricina amintirilor legate de mana lui, de glasul, de sprijinul, de povestile lui.

Am plonjat in adancul sufletului meu si stiu ca inca mai vreau lucruri bune, multe lucruri bune de la viata asta.

Care e lucrul cel mai important in viata asta? Sa traiesc sau sa ma prefac ca traiesc?

Dragostea este primul lucru capabil sa schimbe total viata unei persoane de la o clipa la alta.

Toti stim sa iubim, caci ne-am nascut cu darul acesta. Unii o fac firesc si spontan bine, dar majoritatea trebuie sa o reinvete, sa-si reaminteasca cum se iubeste si toti, fara exceptie, au nevoie sa arda pe rugul emotiilor lor trecute, sa retraiasca unele bucurii si dureri, prabusiri si recuperari, pana ce izbutesc sa discearna firul conducator care exista pe urmele fiecarei intalniri.

Viata este uneori foarte zgarcita: trec zile, saptamani, luni si ani fara sa simti nimic nou. Totusi, odata ce se deschide o usa, o adevarata avalansa patrunde prin spatiul deschis. Acum nu ai nimic, iar in clipa urmatoare ai mai mult decat poti accepta.

6 gânduri despre „O carte pe zi: 11 minute – Paulo Coelho

  1. Subscriu la ce spune Passiflora
    Am citit multe carti „pretentioase”
    Si multe recenzii care spun ca Coelho ar fi banal sau plictisitor. Am vazut ca e deja o moda sa respingi ceea ce devine foarte comercial dar Coelho e un geniu. Un geniu care reuseste sa transpuna fiecare cititor in paginile sale. Un vrajitor.

  2. Hmm, m-ai facut curioasa 😀 desi parca nu imi promite prea multe Coelho (am citit doar „Jurnalul unui mag” si nu m-a impresionat), o sa incerc „11 minute”. Multumim pentru recomandare! ;;)

  3. Acum cateva zile am terminat si eu de citit aceasta carte!! este foarte foarte frumoasa din punctul meu de vedere,una din cartile care m-au tinut cu sufletu la gura si pe care abia asteptam sa o citesc cand veneam de la sc!!Vreau si eu titluri de carti,la fel de interesante sau chiar mai interesante dak se poate!! multumesc

Thanks for leaving a comment! They make my day :)

