Achizitii numismatice [2]

O data cu vacanta petrecuta in Bulgaria la inceputul acestei luni, s-au adaugat si cateva piese noi la colectia mea numismatica.

Moneda Bulgariei se numeste leva si este folosita din 1881. Unitatile sale mai mici se numesc stotinka si 100 stotinki au aceeasi valoare cu o leva.

Printre monedele mele, aveam deja doua a cate 20 stotinki fiecare, una din 1962 si alta din 1974.

In vacanta, mi-am dat deoparte alte cateva pentru a le pune alaturi de celelalte de acasa. Un leva, 50 de stotinki, 20 de stotinki si 2 monede de cate 10 stotinki (una mi-a ramas intamplator). Doar atat, caci restul s-au dus pe la magazinele artizanale, pe suveniruri😀

DSCN2030Moneda de 1 leva pastrata dateaza din 2002 si il reprezinta pe Sfantul Ioan de Rila. Acesta este cunoscut ca ocrotitor al poporului bulgar si unul dintre cei mai reprezentativi sfinti ai Bisericii Ortodoxe Bulgare. Sfantul Ioan de Rila a fost unul dintre primii sfinti canonizati dupa increstinarea bulgarilor. Este atat intemeietorul monahismului bulgar cat si al primului asezamant monahal din Bulgaria, Manastirea Rila. Pentru mai multe informatii, poftiti un link util.

Alte detalii despre moneda de 1 leva: are diametrul de 24,30 mm, masa de 7.0300 g, este din bimetal, cupru-nichel si nichel-alama. Designerul acesteia este Petar Stoykov.

1 levaMoneda de 50 stotinki, la fel ca toate celelalte monede de subunitati, are pe o parte ilustrate cele doisprezece stele, simbol al Comunitatii Europene.

Are o greutate de 4,86 g, diametru de 22,52 mm si este din cupru-nichel. Are o grosime de 1,71 mm si muchie zimtata.

Moneda mea este din 2004 si are pe revers un model diferit fata de cele din 1999.

50 stotinkiMoneda de 20 stotinki este de o dimensiune mai mica decat 1 leva si il are reprezentant, pe revers, pe Sfantul Mare Mucenic Gheorghe doborand balaurul cu o sulita. Bulgarii il sarbatoresc pe data de 6 mai, dupa calendarul iulian (stil vechi crestin), fiind totodata o sarbatoare a agriculturii, simbolizand sfarsitul primaverii si inceputul verii. 6 mai este totodata ziua vitejiei si a armatei bulgare.

Sfantul Gheorghe mai este considerat si ocrotitorul orasului Pomorie din Bulgaria.

Detalii despre moneda: diametru 20,50 mm, greutate 4 g, material cupru-nichel, muchie zimtata, designeri: P.Stoikov & V. Yossifov.

20 stotinkiSi moneda de 10 stotinki il infatiseaza pe Sfantul Gheorghe, in aceeasi ipostaza ca si moneda de 20 stotinki. Ambele monede pe care le am dateaza din 1999, la fel ca si cea de 20.

Detalii despre moneda de 10 stotinki: diametru 18,50 mm, masa 3 g, material: cupru-nichel, muchie zimtata, designeri: P.Stoikov & V. Yossifov.

DSCN2039

13 thoughts on “Achizitii numismatice [2]

  1. Foarte frumoase monedele !
    … Ma gandeam ce succes mare ai avea daca ti-ai face un blog de numismatica si sa descrii diverse monede asa cu darul asta al tau de a explica frumos si pe intelesul tuturor :)) ar fi suuperinteresant !

    • Multumesc pentru complimente!😀
      Din pacate insa nu cred ca stiu suficiente lucruri despre monede cat sa am o asa raspundere, sa imi fac un blog numismatic. Nu vreau sa incurc pe nimeni cu informatii eronate sau incomplete :))

      E bine si caldut aici in stupul meu de albinute, scriu atatea cate stiu🙂

  2. Trebuie să fac cumva să trimit odată monedele alea. Colegul ăla se pare că nu mai aduce monedele. E cam neserios, dar tot am câteva să îți dau și trebuie să le trimit cât mai repede.

  3. Vai ce idee mi-ai dat pentru maine la „miercurea fara cuvinte”!
    Am bani din hartie si monede din mai multe tari!
    Multumesc de idee…… >:d<

  4. Pingback: Achizitii numismatice [5] | Inside These Lines

Thanks for leaving a comment! They make my day :)

