Euro de colectie

Desi momentan locuiesc intr-o tara aflata in Zona Euro, printre monedele colectionate nu se numara foarte multe monede euro. Motivul principal este interesul mai recent pentru acestea, in timp ce pentru celelalte monede straine am dezvoltat o pasiune inca din scoala generala. Dar cum despre acestea din urma v-am mai scris in cateva randuri, astazi vine si randul monedelor euro sa treaca in prim plan.

Zona Euro cuprinde, in momentul de fata, 18 state din UE, care au adoptat euro ca moneda unica: Austria, Belgia, Cipru, Finlanda, Estonia, Franta, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Letonia, Luxemburg, Malta, Olanda, Portugalia, Spania, Slovenia, Slovacia. Se alatura acestora microstatele Andorra, Monaco, San Marino si Vatican. De asemenea, moneda euro mai este adoptata si de catre Muntenegru si Kosovo, desi fara acordul explicit al UE.

Dintre toate cele 24 de state ce si-au trecut numele pe monedele euro, in prezent le am bifate si puse la pastrare pe urmatoarele:

  1. Austria – 20, 10, 5, 2, 1 eurocenti
  2. Belgia – 1 euro
  3. Irlanda – 2 eurocenti
  4. Italia – 2, 1 euro; 50, 20, 10, 5, 2, 1 eurocenti
  5. Finlanda – 5 eurocenti
  6. Franta – 10 eurocenti
  7. Germania – 2, 1 euro; 50, 20, 10, 5, 2, 1 eurocenti
  8. Grecia – 2 euro; 50, 10 eurocenti
  9. Luxemburg – 50 eurocenti
  10. Malta – 50 eurocenti
  11. Olanda – 1 euro; 50, 10, 1 eurocenti
  12. Portugalia – 20, 5, 1 eurocenti
  13. Slovenia – 20, 10, 2 eurocenti
  14. Spania – 20, 10, 5, 2, 1 eurocenti
  15. Vatican – 50 eurocenti.

Partea interesanta este ca, desi bancnotele euro sunt aceleasi in toate tarile, monedele euro sunt specifice tarii de origine. Acestea au o fata comuna, care indica valoarea si ilustreaza imagini ale UE sau ale Europei, si o fata nationala, ce difera in functie de tara emitenta. Astfel, fiecare tara din zona euro are dreptul la un design propriu. Unele tari au pastrat acelasi model pentru toate valorile (ex. Belgia), in timp ce altele au incadrat un desen diferit pe fiecare moneda (ex. Italia). Nelipsite sunt insa intotdeauna cele 12 stele ale Uniunii Europene.

In plus, fiecare stat poate emite, anual, doua monede comemorative, de 2 euro. Exceptional, se permite emiterea unei a treia monede, daca este in colaborare cu alte state si comemoreaza evenimente de importanta europeana.

Pana in prezent, exista trei monede euro comemorative comune:

  • 25 martie 2007 – „Cea de-a 50-a aniversare a semnării Tratatului de la Roma”
  • 1 ianuarie 2009 – Cea de-a 10-a aniversare a Uniunii Economice și Monetare.
  • ianuarie 2012 – 10 ani de existenta a bancnotelor si monedelor Euro.

Momentan, o am pe ultima dintre cele trei, respectiv pe cea care celebreaza 10 ani de EURO. Celelalte doua monede comemorative comune sunt pe lista dorintelor.

Pe aceeasi lista sunt, desigur, toate monedele euro comemorative, ale fiecarei tari, insa pana acum am reusit sa pun deoparte doar:

  • Italia 2004 – A cincea decada a World Food Programme (Programul de alimentare mondiala)
  • Italia 2006 – Jocurile Olimpice de iarnă XX – Torino: prima si cea mai dorita dintre toate monedele comemorative de 2 euro. Imi stiti deja pasiunea pentru patinajul artistisc. Ei, moneda asta sa spunem ca imbina doua pasiuni de-ale mele: numismatica si patinajul. La JO de la Torino a castigat aurul olimpic Evgeni Plushenko, patinatorul meu favorit, deja o legenda a sporturilor de iarna, cu o evolutie superba pe muzica din „Nasul”. Un program ce mi se deruleaza si acum prin fata ochilor, numai gandindu-ma la el.
  • Italia 2011 – Aniversarea a 150 de ani de la unificarea Italiei.

Asadar, in total am doar patru monede comemorative, dar multe altele astept sa le alatur acestora.

In mod aparte, mi le doresc si pe urmatoarele:

  •  Grecia 2004 – Jocurile Olimpice de la Atena
  • Spania 2005 – Cel de-al 4-lea centenar de la prima editie a romanului „Iscusitul Hidalgo Don Quijote de la Mancha” ( Miguel de Cervantes)
  • Austria 2005 – Cea de-a 50-a aniversare a semnarii Tratatului de independenta a Austriei
  • San Marino 2006 – Cea de-a 500-a aniversare a mortii lui Cristofor Columb
  • Portugalia 2007 – Presedintia portugheza a Uniunii Europene
  • Monaco 2007 – Cea de-a 25-a aniversare a mortii Printesei Grace
  • Germania 2008 –  Statul federal al Hamburgului
  • Italia 2008 – Cea de-a 60-a aniversare a Declaratiei universale a drepturilor omului
  • Vatican 2008 – An dedicat Sfantului Apostol Pavel cu ocazia implinirii a doua mii de ani de la nasterea sa
  • San Marino 2009 – Anul european al creativitatii si inovarii
  • Italia 2009 – Bicentenarul nasterii lui Louis Braille
  • Vatican 2009 – Anul international al astronomiei. Cu elemente grafice inspirate din frescele lui Michelangelo din Capela Sixtina ♥
  • San Marino 2010 – cel de-al cincilea centenar al mortii lui Sandro Botticelli
  • Franta 2011 – Cea de-a 30-a aniversare a Sarbatorii Muzicii

Lista completa a monedelor comemorative o gasiti pe aici.

Monede comemorative 2 euro 2004 Monede comemorative 2 euro 2005 Monede comemorative 2 euro 2006 Monede comemorative 2 euro 2007 Monede comemorative 2 euro 2008 Monede comemorative 2 euro 2009 Monede comemorative 2 euro 2010 Monede comemorative 2 euro 2011 Monede comemorative 2 euro 2012 Monede comemorative 2 euro 2013

11 gânduri despre „Euro de colectie

    • Mai pune o vorba buna pe la finii vostri 😀
      Iti dau si eu deoparte ce mai e de dat, dar nu mai tin minte nici ce ti-am adus data trecuta… notasem ce ai si ce iti aduc, dar am ratacit notitele :))

  1. Eu nu mai știu din ce țări ți-am dat monedele euro 😀 Dar știu că cele 500 de drahme grecești erau ediție specială JO 2004 😀

  2. De la Olanda mai ai nevoie de 2euro, 2, 5 si 20 de centi si desigur noua moneda cu Wllem-Alexander. Nici eu nu o am, daca platesc mai mult cu pin-ul….. 🙂
    zi faina!

    • Curand sper sa le adaug si pe acestea… ce-i drept, nici nu sunt atenta tot timpul, ca altfel poate enumeram mai multe avute 😀
      Weekend placut! Pupici.

  3. Eu am acea moneda de 2euro cu un taur și o femeie ,(nu mai știu exact ce rol au ,am citit dar am uitat) cu “s”pe o stea din mijloc , merg azi sa văd dacă valorează ceva :))

Thanks for leaving a comment! They make my day :)